Rosa sløyfe 2015
I Norge får rundt 3000 kvinner brystkreft årlig, men stadig flere overlever den farlige sykdommen. Dessverre er det også slik at rundt en av fire kvinner som lever med brystkreft, vil dø av sykdommen. Å leve med uhelbredelig brystkreft, er temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon. For dem det gjelder, handler det om å ikke kaste bort tiden, men å fylle den med det som er viktig.
Fremtidshåpet er at brystkreft skal gå fra å være en uhelbredelig – til en kronisk sykdom. Takket være store forskningsframskritt, er behandlingen blitt bedre og flere lever lenger – med bedre livskvalitet.
Rosa støttespiller
For Crema er det viktig å være en bidragsyter, og vi bestemte for å støtte Rosa sløyfe-aksjonen.
Det var viktig for oss å kunne bidra på vår måte, og resultatet ble en spesialkaffe utviklet i samarbeid med representanter fra Kreftforeningen. Gjennom kaffecupping, var målet å finne en kaffe som passer til et stort publikum. Resultatet ble en mild og rund kaffe med nyanser av nøtter og vanilje.
For hver solgte pose går kr 10,- til aksjonen. Og navnet på kaffen? ”Rosa Kaffe” naturligvis!
Kaffe fra Balanoor – dobbel støtte!
Kaffen som ”vant” cuppingen og får smykke seg med navnet ”Rosa Kaffe”, var tilfeldigvis en spesialkaffe fra Balanoor Plantation i India, der Crema har opprettet et støtteprosjekt som gir kr 4,- pr solgte kg tilbake til arbeiderne, deres familier, skole og sykehus. Mer om Balanoor-samarbeidet kan du lese om her
Så neste gang du drikker en kopp nydelig Rosa Kaffe, er det vel vitende om at du har gitt en viktig støtte til kampen mot brystkreft – samtidig som du har bidratt til bedre levevilkår for indiske familier.